Läraren: Jag försöker få eleverna att bli aktiva och få dem
att diskutera på lektionerna. Vi använder oss av Dalton-pedagogik (kommit från
Holland, Amsterdam)som vi tog i bruk 2008. Metoden ger mycket eget ansvar åt eleverna och en
möjlighet att jobba självständigt. Den minskar mängden läxor för eleverna och
min egen mängd av arbetsuppgifter. Eleverna jobbar för sig själv och har också
under lektionstid möjlighet att göra på sina skoluppgifter.
Vi: Vilka läromedel/material använder du?
Läraren: Jag använder mig mycket av bilder, som ni ser (visar
runt i klassen). Läxor räknar jag även som läromedel/material. Jag använder mig
även av berättelser för att få fram s.k. historisk empati, alltså lära elever
att sätta in sig i en annan människas situation. Det försöker jag konkret uppnå
genom att t.ex. läsa brev och visa gamla bilder (tar en gammal svartvit bild
från katedern och visar). Jag tycker om att använda tavlan och olika färggranna
kritor… så använder jag mig också av youtube.
Vi: Hur skapar du “balans” i undervisningssituationen (den didaktiska triangeln, elev-lärare-innehåll)
Läraren: Jag känner att jag ännu är en ganska stor del av
den didaktiska triangeln, jag försöker mitt bästa i att ge en större roll åt
eleverna, men när man tycker om sin sak så vill man gärna äga ämnet. Jag
försöker ändå dämpa mig själv (alltså ge eleverna mera ansvar).
Vi: Hur motiverar du dina elever och vilka metoder använder du för att de ska förstå innehållet?

Vi: Hur tror du att dina elever lär sig bäst?
Läraren: Genom att själv jobba. Det kräver också arbete att
göra uppgifter som passar till allas nivåer.
Vi: Hur planerar du i allmänhet din undervisning?
Läraren: Ibland måste jag använda mig av s.k.
tröskelplanering, men det kan man inte använda sig av i längden. Jag läser
mycket tidskrifter, kollar på tv på aktualitetsprogram, håller mig up to date
genom att läsa facebook och bloggar enligt eget intresse. Jag fortbildar även
mig… jag jobbar mycket med media och nyhetsbevakning och på så sätt försöker
jag få eleverna att tänka kritiskt. Ekonomin har blivit sämre och den sociala
belastningen har blivit med åren större och detta tar tid av själva planeringen
av lektioner.
Vi: Vad är det som ligger till grund för din planering för dagens lektionstillfälle?
Historietimme för elever i klass 7 och jag använder mig
idag av standardplanering t.ex. Powerpoint. Timmen handlar om emigration till
Amerika. Jag tycker om att “åka” någonstans på mina timmar och idag åker vi
till “Amerika”. Jag brukar rita på tavlan Finland och sedan åka någonstans.
Just nu har jag ett projekt med eleverna i vilken de får välja en delstat och “sälja”
den till nordborna (ett vitt papper vilket man får skriva/rita på och använda
sin fantasi). Jag har allt mitt material på datorn eller i olika mappar i vilka
jag har papper från flera år tillbaka (stiger upp och visar hyllan med flera
färgs mappar). Det är främst uppgifter och bedömning som måste planeras
noggrant och så direkt muntlig feedback. Eleven får också själv bedöma.
![]() |
Undervisningsmaterial: Karta på Nord-Amerika från början av 1900-talet (upphängd bak i klassen) |
Vi: Har du några kriterier som hjälper dig att utvärdera om en lektion fungerat bra eller mindre bra?
Läraren: Jag ser nog hur det har gått genast efteråt, men
jag har också använt mig av “skuggning” då en annan lärare utvärderat min undervisning. Då måste man även välja ett visst perspektiv på vad som utvärderas. I
slutet av terminen brukar jag också fråga eleverna hur de upplevt
undervisningen. Nuförtiden ska man utvärdera en så mycket, jag vill koncentrerar
mig mer på undervisningen.
Vi: Vilka är dina styrkor/svagheter som lärare?
Läraren: Min styrka är att jag tycker om det jag gör,
både elevgruppen och själva ämnet. Läraryrket är även ett tryggt arbete… jag är
väldigt nyfiken till min natur och vill lära mig nytt… Min svaghet är att jag
är jätte dålig på samarbete med kollegor… man bestämmer om någonting och så
blir de på hälft eller man glömmer bort. Jag har också dyslexi och är lite rådig och ostrukturerad (speciellt i klassrummet). Jag skulle villa få med mera IT i undervisning,
eftersom det är tidskrävande… och så har jag har svårt med att säga NEJ.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti