perjantai 12. joulukuuta 2014

Intervju med läraren som är kung i klassrummet!

Vi: På vilket sätt arbetar du? Har du några arbetsmetoder som du använder dig av?

Läraren: Jag försöker få eleverna att bli aktiva och få dem att diskutera på lektionerna. Vi använder oss av Dalton-pedagogik (kommit från Holland, Amsterdam)som vi tog i bruk 2008. Metoden ger mycket eget ansvar åt eleverna och en möjlighet att jobba självständigt. Den minskar mängden läxor för eleverna och min egen mängd av arbetsuppgifter. Eleverna jobbar för sig själv och har också under lektionstid möjlighet att göra på sina skoluppgifter.


Vi: Vilka läromedel/material använder du?

Läraren: Jag använder mig mycket av bilder, som ni ser (visar runt i klassen). Läxor räknar jag även som läromedel/material. Jag använder mig även av berättelser för att få fram s.k. historisk empati, alltså lära elever att sätta in sig i en annan människas situation. Det försöker jag konkret uppnå genom att t.ex. läsa brev och visa gamla bilder (tar en gammal svartvit bild från katedern och visar). Jag tycker om att använda tavlan och olika färggranna kritor… så använder jag mig också av youtube.



Vi: Hur skapar du “balans” i undervisningssituationen (den didaktiska triangeln, elev-lärare-innehåll)

Läraren: Jag känner att jag ännu är en ganska stor del av den didaktiska triangeln, jag försöker mitt bästa i att ge en större roll åt eleverna, men när man tycker om sin sak så vill man gärna äga ämnet. Jag försöker ändå dämpa mig själv (alltså ge eleverna mera ansvar).

Vi: Hur motiverar du dina elever och vilka metoder använder du för att de ska förstå innehållet?

Jag är intresserad av det jag undervisar i och har god kunskap om mitt ämne, det motiverar även eleverna.  Jag kan 100 och ger ut 10…Att kunna sin sak, att vara ödmjuk och lyssna skapar även respekt av eleverna… genom att rita och låta eleverna rita. Jag tillåter även eleverna använda tabletter/smarttelefoner och skulle gärna erbjuda egna till dem men har tyvärr inte fått finansiering.

Vi: Hur tror du att dina elever lär sig bäst?

Läraren: Genom att själv jobba. Det kräver ocksLÄRAREN SOMr blivit med åren stöån katedern och visar)ler man glömmer bort. Jag har också å arbete att göra uppgifter som passar till allas nivåer.


Vi: Hur planerar du i allmänhet din undervisning?

Läraren: Ibland måste jag använda mig av s.k. tröskelplanering, men det kan man inte använda sig av i längden. Jag läser mycket tidskrifter, kollar på tv på aktualitetsprogram, håller mig up to date genom att läsa facebook och bloggar enligt eget intresse. Jag fortbildar även mig… jag jobbar mycket med media och nyhetsbevakning och på så sätt försöker jag få eleverna att tänka kritiskt. Ekonomin har blivit sämre och den sociala belastningen har blivit med åren större och detta tar tid av själva planeringen av lektioner.

Vi: Vad är det som ligger till grund för din planering för dagens lektionstillfälle?

Historietimme för elever i klass 7 och jag använder mig idag av standardplanering t.ex. Powerpoint. Timmen handlar om emigration till Amerika. Jag tycker om att “åka” någonstans på mina timmar och idag åker vi till “Amerika”. Jag brukar rita på tavlan Finland och sedan åka någonstans. Just nu har jag ett projekt med eleverna i vilken de får välja en delstat och “sälja” den till nordborna (ett vitt papper vilket man får skriva/rita på och använda sin fantasi). Jag har allt mitt material på datorn eller i olika mappar i vilka jag har papper från flera år tillbaka (stiger upp och visar hyllan med flera färgs mappar). Det är främst uppgifter och bedömning som måste planeras noggrant och så direkt muntlig feedback. Eleven får också själv bedöma.


Undervisningsmaterial:  Karta på Nord-Amerika från början av 1900-talet (upphängd bak i klassen) 


Vi: Har du några kriterier som hjälper dig att utvärdera om en lektion fungerat bra eller mindre bra?

Läraren: Jag ser nog hur det har gått genast efteråt, men jag har också använt mig av “skuggning” då en annan lärare utvärderat min undervisning. Då måste man även välja ett visst perspektiv på vad som utvärderas. I slutet av terminen brukar jag också fråga eleverna hur de upplevt undervisningen. Nuförtiden ska man utvärdera en så mycket, jag vill koncentrerar mig mer på undervisningen.

Vi: Vilka är dina styrkor/svagheter som lärare?


Läraren: Min styrka är att jag tycker om det jag gör, både elevgruppen och själva ämnet. Läraryrket är även ett tryggt arbete… jag är väldigt nyfiken till min natur och vill lära mig nytt… Min svaghet är att jag är jätte dålig på samarbete med kollegor… man bestämmer om någonting och så blir de på hälft eller man glömmer bort. Jag har också dyslexi och är lite rådig och ostrukturerad (speciellt i klassrummet). Jag skulle villa få med mera IT i undervisning, eftersom det är tidskrävande… och så har jag har svårt med att säga NEJ.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti