torstai 11. joulukuuta 2014

Att utvärdera lärande

Hej igen! Vi ville ta upp det här med utvärdering av lärande eftersom vi också hade några frågor gällande utvärdering på vår intervju idag :) så här kommer ett kort blogginlägg om det!

Utvärdering har en stor roll i såväl lärarens arbete och skolans arbete och används för att garantera kvalitet på elevernas lärande. Synonymer till termen är även evaluering, bedömning och betygsättning och det finns egentligen ingen direkt distinktion mellan begreppen.Utvärdering handlar om att identifiera elevens färdigheter och kunskaper och är därför krävande mänsklig verksamhet. Utvärderingen hjälper ändå elever att hitta sin egen begåvningsprofil som ger vägledning inför fortsatta studier och senare yrkesval. Utvärderingen bör vara genomskinlig och utgå från klara kriterier samt vara en positiv stimulans för elevens utveckling. Nuförtiden är det även viktigt att eleven utvecklar en förmåga att utvärdera sig själv, detta med hjälp av lärarens utvärdering ger eleven en mer realistisk bild om sina egna färdigheter och hen blir medveten om områden som kräver mer arbete och fortsatt utveckling. 

Förutom utvärdering av elever gör lärare även konstant utvärdering av sitt eget arbete genom att följa elevers reaktioner och framsteg. Läraren kan även be elever ge feedback om undervisningen som i sin tur hjälper hen att få en bild av sig själv som en ledare för klassens arbete. Lärare kan även använda sig av kolleger som kan "skugga" undervisningen och ge synpunkter som kan utveckla undervisningen. 

That´s all folks! 

Hälsningar, Jenny, Carolina och Veronika

Källor:

Hansén & Forsman. 2011, Allmändidaktik-vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. 



1 kommentti:

  1. Fint! Roligt att ni lyfte fram att "sugga" är effektivt. För det definitivt är det :-) Finns det andra sätt för en lärare att utveckla sig själv?

    VastaaPoista